Kamaszkoromban, az 1980-as évek
elején, az általános iskolás éveim alatt egyszer elvittek Arany János Toldijára
színházba. Kamaszként nem nagyon hangolódtam az izgalomra, hogy milyen is lesz
ez az előadás, biztosan unalmas, mégha maga a szöveget szerettem is. Koncz Gábor
neve persze sokat jelentett a mozivászonról, de még az ő neve sem töltött el
határtalan lelkesedéssel. Az előadás maga ezen elvárásoknak, vagy azok
hiányának megfelelően zajlott le, azaz Koncz Gábor kiállt a színpadra, és
elszavalta a művet elejétől a végéig. Mi tagadás, nem élveztem, a
memoritereket, szép részeket felismertem, örültem, de a nagy része semmit nem
jelentett, sem hozzám nem szólt, se nem mondott semmi különöset azon túl, hogy
a szöveg elhangzott. Egyetlen örömöt abban leltem, hogy vagy fél órával előbb
fejeződött be az előadás, állítólag a művész sietett valahova, és egy kicsit
felpörgette a műsort. Toldit ledarálta, aztán vette kalapját, és ment a
dolgára, ahogy mi, nézők is.
Most, felnőttként, marginálisan
színháztörténészként, színházba járóként, véletlenek sorozata miatt
összeszedtem magam, és elmentem a Pesti Színházba, Csőre Gábor Toldijára, és
elvittem magammal kamasz fiaimat. Valójában nem néztem utána, hogy mit írnak az
előadásról, nem készültem, és nem készítettem fel a fiúkat, csak úgy ártatlanul
elmentünk egy hirtelen ötlettől vezetve. Egyetlen saját motiváció az volt, hogy
a nagyon közelmúltban Csőre Gáborral volt egy közös projektünk, és Gábor ott
nagyon magával ragadó profizmussal dolgozott. Reménykedtem hát, hogy itt sem
lesz ez másképpen. Reményemben nem kellett csalódnom, egy olyan Toldival
találkozhattunk, aki, ami hozzánk szólt, különböző korosztályokhoz, mai módon,
frissen, szórakoztatóan, érthetően, játékosan, ironikusan és gondolatébresztően.
Mi is tette ilyenné az előadást? Az okos rendezés és különleges színészi játék,
amelyek révén a múlt és a jelen mágikusan összeforrt.
A rendezés célja talán a mű
sokszínűségének, ma is érvényes mondanivalójának, érdekességének és
mozgalmasságának megjelenítése volt. A helyszín egy buszmegálló, amit mozgalmassá
a jobb oldalon elhelyezett kivetítő tesz, amely nemcsak esteleges reklámfelületként
funkcionál, hanem a teret változtatja, a rónától a pesti utcákig, a temetőtől a
szigetig, vagy nagyobb kellékek megjelenítőjeként itt látjuk a petrencésrudat,
a malomkövet, a bikával való harcot és a farkasok legyőzését. A dinamizmust
növeli, hogy Csőre Gábor nem csak a színpadon szerepel, hanem néha mögé megy,
és árnyjátékot ad elő, vagy a nézőtért is bejárja. Az életszerűséget növeli,
hogy a színművész mellett két zenész szolgáltatja a háttérzenét. A színpad
dinamizmusát izgalmasan ellenpontozza a kellékek minimalizmusa: az összes
valóságos kellék elfér egy kis hátizsákban, amit a színész a darab elején behoz
magával. Persze ez a minimalizmus azért is van, hogy minél nagyobb teret kapjon
a színész, aki megérdemli, és kihasználja a lehetőségeket.
Csőre Gábor előadása modern,
sziporkázó és nagyon hiteles. Hihetetlen intenzitással dolgozza végig a
darabot: rohan, ugrál, elcsendesedik, húzódzkodik, mászik, harcol és mereng,
leül és megoszt a nézőkkel eseményeket, mint barátaival, és ha kell, ki is szól
a közönségnek. Végig magával ragadja a közönséget, és így minden mondat, minden
csönd, minden fütty egyszerre a legintimebb és a legpublikusabb is. Minden
szereplőnek saját karaktert teremt, más hangon szólaltatja meg őket, más
testtartással, más arckifejezéssel. A Toldit leparasztozó nádor mondata a
buszmegállóban egyszerre idézi a szöveget, és lesz nagyon modernen mindennapi,
mint ahogy a selfiet készítve is egyszerre lesz a színház és színész mágiájának
következtében múlt és jelen olvasztótégelye. Minden kis kellék életre kel Csőre
Gábor a kezében, sokszor számos életet élve: egyetlen sörösdoboz lesz a cipóba
rejtett szelence, amelyben az arany a sör, máskor meg ez lesz a cseh vitéz
keze, amit összesajtol, és a kicsurranó sör hirtelen vérré válik. A színész
hitelesen eljátszott teremtő erejének köszönhetően a szereplők és tárgyak
folyamatos metamorfózisának lehet a közönség tanúja. Egyetlen melegítőfölső
idézi meg a cseh vitéz agresszivitását a modern focidrukker képében, Lajos
király hazaszeretetét és bölcsességét, miközben a mai politikai elitnek mutat
játékosan, könnyed eleganciával fügét.
A meggyőző, magával ragadó
színészi játék, a szereplők, az idők és tárgyak metamorfózisa a közönséget
egyszerre nyűgözi le és vonja be a darabba. Lenyűgözi a sziporkázó színészi
teljesítmény, és a darab utolsó pillanatáig kitartó játékos ötletesség az egész
közönséget, a gyerekeken és kamaszokon keresztül a felnőttekig, az idősebbektől
a fiatalabb felnőttekig, hiszen nem egy klasszikus művel találkozunk, hanem
azzal, ahogy ez a műalkotás megszületik és életre kel a színpadon. És a születés
és élet élménye belevonja a közönséget a darabba, ha nem is direkt módon: a
közönség bár nem szólíttatik meg, nem kell senkinek felmennie a színpadra, csak
egyszerűen a darabbal együtt lélegzik, nevet, amikor nevetni kell, szomorú,
amikor szomorúnak kell lennie, lenézi Györgyöt, és zavart, amikor nem tudja,
örüljön-e királynak vagy sem. Sőt van, amikor nagy önkontrollra van szüksége,
hogy ne beszéljen bele a darabba, és van, amikor ez az önkontroll hirtelen
megszűnik: egyszer legalábbis az előadáson, legalábbis amelyiken részt vettem, valaki
beleszólt az előadásba, megakasztva ezzel a színészt, aki hihetetlen
játékossággal, még ezt is belevette az előadásba.
Milyen hát ez az előadás? Talán
olyan mint egy ünnep. Egy olyan ünnep, ahol a régmúlt elevenedik fel, de nem
távolságában megjelenítve, hanem időtlenségében. Ez az időtlenség azonban nem
az elvont és ezért semmitmondó időtlenség, hanem az az időtlenség, ahol a múlt,
amelyik itt van, amelyik a jelent befolyásolja, amely egyszerre maga a
jelenvaló. Az ünnep, ahol egyetlen ember mindenki lehet, ahol a tárgyak sem
meghatározottságukban állandóak, hanem használatuk közvetlenségében jönnek
létre. Olyan ünnep ez az előadás, amire a legjobb színház képes csak, a
közvetlenségében, mindennapiságában mágikus színház.
De jó! Felvettem a listára!
VálaszTörlésKöszi! Megéri, tényleg.
Törlés