A téma ebben a bejegyzésben is hasonló,
mint az előző blogbejegyzésemben volt: mi is a jövő, hogyan mehetünk elébe a
jövőnek, amely részben már az orrunkat érinti. Előre kell-e, lehet-e menni,
vagy nincs is jövő, hanem csak jelen tetteinknek a következményeiként jön létre
az, amit most jövőnek nevezünk? A jövő tartogat-e nekünk valamit, vagy mi
vagyunk a felelősök, akik a jövőt alakítják? Ezeknek az ellentéteknek a
dinamizmusában fogalmazódik meg Kathleen
Fitzpatrick: Planned Obsolescence: publishing, technology, and
the future of the academy (New York: New York University Press, 2011, 245 old.) című
könyvében a szomorú észrevétel, hogy a haldokló tudományos publikációs
infrastruktúra a tudományt nemcsak régiessé, hanem irrelevánssá teszi (196.o.).
Van-e jövője hát a tudományos publikációnak?
A tudomány, különösen a
bölcsészettudomány a fizetési fal mögött hatástalanul és ezért egyre
haszontalanabbul működik. A 2011-es recesszió éveinek USA-ja hasonló gondokkal
küzd, mint a magyar kultúra (na jó, egy kicsit más szinten): egyszerű és
kilátástalan forráshiány. A könyvtárak nem maradnak felhasználók, a
könyvtárbajárók egyre kevésbé találják meg a tudományuk műveléséhez szükséges
szakirodalmat. Közben pedig a nagy könyvkiadók, itt most nem a magyar kiadókra
gondolok, pedig profitot termelnének, és igazság szerint termelnek is: egyre
kisebb példányszámban eladható könyvek egyre magasabb áron, egyre kisebb
példányszámban megjelenő folyóiratok, egyre elérhetetlenebb áron. Így pedig az
olvasók könyv nélkül maradnak, ami aztán az írásra nézve is fájó
következményekkel jár: az írók kimaradnak a tudományos diskurzusból, egyre
távolabb kerülnek a kortárs vitáktól, egyre kevésbé tudnak jelen lenni a
folyóiratok hasábjain, a könyvespolcokon.
Kathleen
Fitzpatrick könyve ezekkel a nehézségekkel néz szembe, gondolja végig
szisztematikusan a lehetőségeket. A szerző a digitális bölcsészek csapatának
nagy játékosa, tehát nem véletlen, hogy a digitális tér, az internet adta
lehetőségek terében veti fel a tudományos publikáció kérdését, veszi figyelembe
a jelen változásokat. Mikor a haldokló publikációs rendszerrel vet számot,
illetve a keresi a kiutat a szerző szerencsére nem (fél)kész megoldásokat
javasol, hanem lehetőségeket, amelyből kiindulva gondolkodni és megoldásokat
keresni lehet és érdemes.
Fitzpatrick logikusan felépített
témák és elemezések köré építkezve jut el a konklúzióhoz, azaz ahhoz, hogy a
változásnak oda kell vezetnie, hogy a tudomány produktív, kommunikatív és
releváns lehessen. A jelen gyakorlata szerint a tudományos publikációk
minőségének megőrzése a „peer-review”-n, azaz azon múlik, hogy tudóstársak olvassák
egymás cikkeit, bírálják el, esetenként utasítják vissz. Fitzpatrick amellett
érvel, hogy ennek a folyamatnak a nyílttá tétele, és nemcsak publikáció előtt,
hanem publikáció után is a tudományos diskurzust segítené elő, ami mégiscsak a
tudományos közösség célja, és annak javát szolgálná. Ezzel szorosan összefügg a
szerzőség, copyright kérdése, amely a második fejezetét képezi a könyvnek.
Ebben a részben is történeti perspektívából tekinti a szerzőség kérdését, és az
egyedi szerző fogalmától eljut az együttműködésig, a produktum-központúságtól a
folyamat-központúságig. Az így felfogott írások megőrzését tárgyalja a
következő fejezet, míg az utolsó a non-profit egyetemi kiadók lehetőségét
vázolja.
Bár szigorúan érvel, történeti s
jelen perspektívából tárgyalja Kathleen Fitzpatrick a tudományos publikációk
helyzetét s lehetséges jövőjét, és nagyon hatásosan érvel a változások mellett,
mégis számos kérdés nyitva marad. Először is, hogy tudományos ranglétrán való
előrejutás az Egyesült Államoktól Magyarországig azon (is) múlik, hogy valaki
megjelentet-e cikket vagy könyvet a minőségi folyóiratokban vagy minőségi
kiadóknál. Azaz a haldokló rendszer tökéletesen önfenntartó: csak az a
publikáció számit, ami a fizetési fal mögött eltemetődik, tehát nagyon nehéz
lesz lebontani ezt a rendszert. Ebből következik, hogy a nem értékes
publikációk, például rövid, közérthető írások, mint például a blogbejegyzések,
felesleges időpazarlásnak tűnnek, senki sem fog ilyeneket írni.
Fitzpatrick bemutat nagyon
hasznos digitális környezeteket, ahol kísérleti jelleggel, a megjelenés előtti
és megjelenés utáni kommentformában történő diskurzus kialakítható, mint
például a Media Commons,
vagy pedig a Wordpress oldalakhoz kialakított CommpentPress
beépülő modul. A kérdés ezekkel kapcsolatban, hogy a tudományos közösség vajon
ténylegesen kommentál-e, hogy mindegy-e vajon a szerző egy befutott szerző-e
vagy kezdő, a kommentálás bármelyik esetben megmarad-e a tiszta tudomány
szintjén, vagy egyéb érdekek is motivációként szolgálnak (különösen kérdés ez
Magyarországon, ahol a kis-ország effektus miatt az egyéb tényezők talán
erősebben hathatnak). Mivel lehet motiválni a tudományos közösséget a
kommentálásra, hiszen ezt nem számítja be a szakma sem publikációnak, sem
tanításnak? Hogyan lehet az internetre szöveget majd publikálni, hiszen a kiadó
mondhatja, hogy ezek után nem adja ki a könyvet, hiszen akit érdekel,
elolvashatja ingyen is?
Fitzpatrick persze nem megy el
ezek a kérdések és nehézségek mellett szó nélkül, sőt megtesz mindent, hogy lehetőségeket,
sőt kipróbált lehetőségeket munkáljon ki, amelyek produktívvá, kommunikatívvá
és relevánssá tehetik a tudományos publikációt. Mégis a könyv olvasása után
nyilvánvaló, hogy a megoldások megvalósítása, a profitorientáltság kivonása a
tudományos publikálásból nem fog menni nagyobb társadalmi nyomás nélkül. Szerencsére
a könyv megjelenésekor és azóta is számos komoly lépést tettek illetékesek. A
brit kormány 2011-es bejelentette,
hogy minden közpénzzel támogatott kutatás eredményének nyílt hozzáférésű
folyóiratokban kell megjelennie. Különösen fontos az ún. Budapest Open Access
Initiative, amely ugyancsak a nyílt hozzáférést javasolja a tudományos
publikációk terén. Aaron Hillel Swartz
2013-as tragikus halála újra megerősítette az Open Access mozgalom
szerepét. Fitzpatrick könyvének megjelenése óta tehát egyre nagyobb a
társadalmi nyomás a tudományos művek hozzáférhetővé tétele ügyében, és ezért
egyre nagyobb a valószínűsége, hogy könyvben szereplő jól végiggondolt tervek
egyszer csak valóságossá válhatnak.
Én abszolút open access hívő vagyok, de megmondom, újabban mivel küszködöm - éljenek a blogok, és a twitter, és az online felületek, de néha komolyan visszasírom a jó öreg könyvtárazós napokat, mert egyáltalán nem tudok lépést tartani az információ áramlásával - és még véletlenül sem szeretném, ha megszűnnének az ingyenes publikációs lehetőségek, Thompsonékat pedig személyes ellenségemnek tartom, de most, hogy valami újba akarok fogni úgy érzem, hogy megfulladok az infó áradatban - és néha sajnálom, hogy nincsenek go-to tuti források, amikben meg lehet bízni :)
VálaszTörlésLehet, hogy öregszem?
Nem, dehogy öregszel. És persze teljesen jogos az észrevételed, köszi.
TörlésA digitális kornak éppen ez a nagy kihívása, hogy hogyan kerüljük el azt, hogy belefulladunk az információba, pontosabban a felesleges információba. Mert a jó és hasznos infomáció még most sem sokkal több, csak nem válogatja meg mindenféle mechanizmus előre.
Mintha most az lenne a feladat, hogy gyorsabban tudjuk megítélni, hogy egy forrás megbízható-e, idézhető-e. Jó lenne, ha valami intuitív gépi szűrés alakulna ki, és márcsak a megszűrt anygot kellene egy-két pillanat alatt felmérni.
Sőt, félek, a munka bizonyos fázisaiban ki kell kapcsolni az információtömegért felelős csatornákat, hogy dolgozni lehessen...
Igen, pont ez utóbbi volt az én konklúzióm is...
VálaszTörlés